آموزش حرفه ای مید و ساید mid/side

مید و ساید در میکس و مسترینگ چیست ؟


موزیک هایی که در گذشته ساخته میشدند بصورت مونو بودند ، با پیشرفت علم میکس و مسترینگ ، فضای استریو هم به موزیک ها اضافه شد .

مونو و استریو چیست ؟

صداهایی که در فضای وسط میکس صدا میدهند ، مونو هستند ، صداهای مونو دارای یک نوع موج Wave میباشند ، به این معنی که اگر دو صدا در استریو باشند و یک صدا بدهند ، بصورت مونو یا در فضای وسط موزیک شنیده میشوند ، فضای استریو به دو باند چپ و راست تقسیم میشود ‌. در فضای استریو صدا باند سمت چپ با راست یا از لحاظ موج Wave و فاز تفاوت دارند یا صداهای متفاوت از هم هستند ، به عنوان مثال اگر صدای آرپژ گیتار را بصورت دو لاین در فضای استریو قرار دهیم ، اگر هر دو لاین دقیقا از یک لاین باشد(Dublicate یا Clone) گرفته شده باشد ، درفضای وسط موزیک یا مونو شنیده میشود ،اما اگر بصورتی باشد که هر لاین پوزیسیون مختلف داشته باشد یا در اکتاوهای متفاوت باشد در استریو صدا میدهد. مید به صداهایی که در فضای میکس بصورت مونو هستند گفته میشود مثل کیک درام ، بیس و یا لید وکال . ساید به صداهایی گفته میشود که بصورت ناهمگن در فضای استریو قرار گرفته اند که بیشتر از ریورب ها ، دیلی ها ، موج های Waves آنتی فاز و … تشکیل شده اند که به هیچ عنوان در حالت مونو صدایی از آنها شنیده نمیشود.

 

 

کنترل مید و ساید در مسترینگ الزامی است؟

در مرحله ی مسترینگ یکی از مواردی که حتما باید لحاظ شود ، کنترل ساید موزیک میباشد که با پلاگین های مختلف میتوان آن را کنترل کرد تا میکس و مسترینگ تمیز و اصولی تری داشته باشیم . در مسترینگ در حالت ساید ، از ۱۵۰ تا ۱۸۰ هرتز میتوانید لوکات کنید ، میتوانید فرکانس های بالا را کمی کاهش دهید و اگر تغییرات دیگری مد نظر داشتید روی آن اعمال کنید. یک میکس مستر خوب زمانی رخ میدهد که هم در حالت مونو و هم در حالت استریو خوب صدا بدهد. پیشنهاد میکنیم در هر مرحله از میکس ، موزیکتان را مونو کنید و صداهایی که در فضای استریو و ساید قرار گرفته اند را چک کنید تا در حالت مونو افت شدید صدا پیدا نکنند ‌. اگر موزیک شما در حالت مونو خوب صدا بدهد مطمئنا در حالت استریو عالی خواهد بود.

2 دیدگاه برای “آموزش حرفه ای مید و ساید mid/side

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *